Nakupování jako fenomén

Říká se, že nejraději nakupují ženy. Zlí jazykové tvrdí, že pokud dáte ženě do ruky hodnotnou bankovku, během několika minut se vrátí zpět s plnou taškou a prázdnou peněženkou. Ovšem také někteří muži tráví v obchodech s módou nebo hobby prodejnách spoustu času. Jen si to možná nechtějí přiznat.
nakupující žába
Co je tak vzrušujícího na tom brouzdat po obchodních centrech a hledat lukrativní zboží? Lidé si rádi dělají radost. Těžké chvíle, jimiž v životě procházejí, se snaží kompenzovat něčím příjemným. Hledají něco, čím se odměnit. Někteří si zajedou na hezkou dovolenou, jiní si zajdou do kina, a pak je tu velmi početná skupinka právě takových, co se chtějí uspokojit materiálně.
Ještě před časem se mnozí nákupům vyhýbali z čistě pragmatického důvodu – nechtělo se jim chodit po obchodech, když stejně nemají jistotu, že najdou to, co chtějí nebo potřebují. S nástupem e-shopů a internetového nakupování však neodolali ani mnozí skeptici, kteří měli k nákupům negativní postoj.
krabice v košíku
Zadat si do vyhledávače či cenového srovnávače produkt, o něhož máme zájem, je tak jednoduché a zároveň pohodlné, že si to málokdo dokáže odepřít. Navíc pokud máte štěstí, narazíte na tolik výhodnou nabídku, které jednoduše nemůžete odolat.
Vraťme se ale zpět k otázce, co nás ještě k nákupům podněcuje. Možná že to do jisté míry souvisí se zálibou lidí shromažďovat věcí, jež se lidstva drží již po staletí. Vlastnit předmět je přece jenom lepší pocit, než si jej pouze prohlížet v letáčku nebo u přátel.

A právě přátelé a známí hrají dost podstatnou roli v našich plánech. Když to má Jarda, proč bych to nemohl mít já, často si pro sebe říkáme. Touha se vyrovnat svému okolí, ačkoliv si to často nechceme připustit, nás mnohdy vede k rozhodnutím, která bychom jinak asi ani neudělali. Dá se říci, že v dané chvíli nejednáme příliš racionálně, leč spíše impulzivně.